Additional Post Header AH

A dohányzás tévhitei

a dohányzás tévhitei

A dohányzás tévhitei

0

A dohányzás tévhitei számosak.

a dohányzás tévhitei

a dohányzás tévhitei

 

Kezdjük talán a legelterjedtebbel, miszerint a dohányzás az nikotinfüggőség. Nos, nem. Ez valójában adrenalin függőség. Mindjárt el is magyarázom.

A cigaretta elszívása megemeli az adrenalin szintet. Na de hogyan?

Egyszerűsítsük le:  a két vesénken csücsül a két stresszhormont termelő mirigy. A kortizolt, és az adrenalint termelik. Most az adrenalin termelésével foglalkozunk, annak jobb a marketingje..

A nikotin ezeket a mirigyeket stimulálja, és ettől kezd el nőni az adrenalinszint. Ez a szint aztán idővel csökken. Ekkor kezdődnek az adrenalin elvonás tünetei. Ez az idő kb. 2 óra. Azonban ha sokat dohányzunk, egyre magasabbra emelkedik az adrenalinszintünk. Egyre többet akarunk. És ez a 2 óra elkezd rövidülni. Extrém esetben folyamatosan szüksége lesz a szervezetünknek az adrenalinra, és ekkor alakul ki az úgynevezett láncdohányzás. Tudod, amikor az egyikről a másikra gyújtasz.

Ráadásul ezt az eredetileg körülbelül 2 órát csökkenti például az alkohol. Ezért van az, hogy a visszaszokóknak a nagy része egy jól sikerült buliban bukik el..

A dohányzás tévhitei közül a másik pont ide tartozik.

Eszerint a dohányzás megnyugtat. Aha, miközben növeli az adrenalinszintet?

A legrosszabb az, amikor hogy ‘megnyugodjunk’, elszívunk egy cigit. Ahhoz ugye dukál egy kávé megivása is. De képzeljük el szegény szervezetünket. Egyrészt az adrenalinszint növekedése szűkíti az ereket, és ez felnyomja az agyba a vért. Másrészről a kávéivás pedig tágítja az ereket. A szervezet meg nem tudja, hogy most akkor mi van?? Ha huzamos ideig nyomjuk ezt a cigi + kávé kombót, akkor kezdenek el az ereink hasonlítani egy kiöregedett, rugalmasságát elvesztő gumibelsőhöz. A dohányzás tévhitei ide is vezetnek.

Érdekes, hogy a kávénak számos jó hatása van a szervezetre, a nikotinnak csupán csak egy: beindítja a szervezetünkben a perisztaltikus mozgásokat. Ez segíti pl. a fogyást. És ezért van az, hogy a reggeli cigi elszívása nélkül sokaknál kialakul egy kis székrekedés. Elárulom, hogy ezen már egy pohár víz ívása is segíteni tud. A dohányzás leszokás kezelésen ezt részletesebben is el szoktam mondani.

Ezzel szemben a kávé segíti az érfitneszt, az erek kitágításával, segíti levenni az érfalakról a lerakódásokat (az un. pakkokat), és még finom is.

Neked mi a tapasztalatod? Írd meg!

Eszter

Leave a Reply