Additional Post Header AH

Mi a helyzet a gluténnal?

Glutén 21 Large

Mi a helyzet a gluténnal?

1

A glutén gabonafélékben található fehérje féleség, ami sajnos ellenáll az emésztő enzimjeinknek, így érintkezik a bélfallal. Ez azért gond, mert a bélfal áteresztőképességét fokozza. A sok glutén hatására a vékonybél bolyhai károsodnak, így a tápanyagok felszívása is romlik, majd megszűnik. A szervezet főleg emésztőrendszeri kellemetlenségekkel jelez. Ezt a betegséget nevezik „áteresztő bél szindrómának”. A haspuffadás, gyomorégés emésztési nehézség, a hasmenés vagy éppen a székrekedés jellemző lehet. Ekkor kapjuk be a savlekötőket, haspuffadás elleni szereket,  hashajtókat, vagy éppen a hasmenés elleni szereket. Ezek helyett érdemes próbaképpen áttérni pár hétre a gluténmentes életre. Ha áttérünk a gluténmentes táplálkozásra, a tüneteink nagyon gyorsan enyhülnek, majd szinte el is múlnak.
A vizsgálaton mindig megnézzük a glutén érzékenységet is.

glutén

Mostanában sokan fordulnak hozzám olyan panaszokkal amik glutén érzékenységre utalnak. A tesztelés során egyértelműen kiderül, hogy mennyire tudja a szervezet feldolgozni a glutént. Az érzékenység eltérő mértékű lehet. Csak az erős panaszokkal járó érzékenység mutatható ki a hagyományos orvosdiagnosztikai módszerekkel.

vizsgálat már az enyhébb fokú érzékenységet is jelzi.

Ez egy nagyon jó preventív módszer arra, hogy megelőzzünk komoly betegségeket. Annak is érdemes egy ilyen mérést elvégeztetnie, aki csak gyanakszik erre az érzékenységére. Ilyenkor nagy valószínűséggel a bélrendszerben is van gyulladás, valamint a bélflóra sem tökéletes. A szervezet méreganyagként kezeli a főleg gabonából származó emészthetetlen fehérje féléket, vagyis a glutént.

Ezek után felmerül a jogos kérdés:

Mi is az a glutén?

(Ez nem egyszerű kérdés. Rengeteget gondolkodtam, hogy hogyan is írjam le, hogy laikus számára is érthető legyen.)

A gabonafélék többféle fehérjét tartalmaznak, található bennük glutén, opiát és tartalmaznak még fitátokat valamint lectint.

Akkor most nézzük sorjában az összetevőket:

A glutén

Miben található? Kattitns ide a felsolásért!

Főleg a búza, a rozs és az árpa magjaiban található. A fehérlisztben található a legtöbb glutén. Azonban természetesen a teljes kiőrlésű liszt és a korpa is tartalmaz gluténfehérjét. Újabb kutatások szerint, kis mértékben a köles is tartalmazza. Ez számomra nagy „meglepetés”, mert eddig nyugodtan fogyasztottam gluténmentesként.

A sikér tartalom a gabonák, így a búza sütőipari értékének is fokmérője. Minél magasabb a sikér tartalom, annál magasabb a glutén mennyisége is a termékben.

A gluténon kívül még vannak gluténhoz hasonló fehérjék, amelyek hasonlóképpen működnek.

Ilyen fehérje a lectin (ezt nem a leptin hormon!).

A lectin

A lectin a gabonák héjában és egyes élelmiszerekben (hüvelyesekben) található fehérje. Ezek a fehérjék vérünk minőségére vannak hatással. A vérlemezkéket szinte összeragasztják. Ellenállnak az emésztőenzimeinknek. Így hasonló tüneteket okoznak a bélrendszerben. A szervezetet több fronton „támadják”. A máj a vese is érintett lehet. Mivel hatással van a Ph értékre valamint a vér tisztaságát is befolyásolja így a méregtelenítés is akadályokba ütközik. Ez a nyirokrendszerünkre is kihat. Nem nehéz kitalálni, hogy az immunrendszer állapotát is befolyásolja.

Az immunrendszerünk nagy része a gabonák káros fehérjéivel hadakozik, így nincs kellő energiája és figyelme az egyéb betolakodók kivédésére. Ezért alakulhat ki immungyengeség, így sokkal fogékonyabbak vagyunk a fertőzésekre. A lectin hőálló, így a sütés vagy a főzés sem semlegesítheti ezeket a hatásokat.

A fitátok

A fitát tartalmú táplálkozás hozzájárul a vashiányos vérszegénység kialakulásához és az ásványi anyagok beépülését is akadályozza.

A fitinsav ásványokat megkötő formáját hívjuk fitátoknak. A fitinsav gátolja az ásványi anyagok felszívódását. Ezért van köze a vashiányos vérszegénységhez. A foszfort elraktározza, így nem jut a szervezet hozzá. Megköti a calciumot, magnéziumot valamint a már említett vasat és a cinketA pepszin, amiláz, és tripszin enzimek működését gátolja. Ezek az enzimek a fehérje emésztéséhez valamint a keményítő lebontásához szükségesek.

Miben van fitát?

A fitátok a babféleségekben, az olajos magvakban, gabonafélékben, bogyós gyümölcsökben valamint gumókban találhatóak különböző mértékben.

Milyen betegségeket okozhat a túlzott glutén fogyasztás?

Kb. 35 betegséget ismerünk, a New England Journal of Medicine legújabb tanulmánya szerint, amelyet a glutén fogyasztása okozhat.

Néhány ezek közül a tünetek közül:

  • Arthritis azaz ízületi gyulladás
  • ADHD azaz figyelemhiányos hiperaktivitás
  • Depresszió és szorongás
  • IBS (Irritábilis bélszindróma) a bélrendszer súlyos krónikus gyulladása
  • Lupus
  • Sclerózis multiplex
  • Gyakori fejfájás, migrén
  • Krónikus fáradtság
  • Ekcéma,
  • izomkoordináció elvesztése,
  • Csontritkulás,
  • immungyengeség
  • Gombás fertőzések elburjánzása, szervgyulladás,
  • Fogyás – alultápláltság
  • Hízás

Továbbá:

A gluténérzékenység növeli az 1. típusú cukorbetegség, az elhízás, a gyomor-bél daganatok, agyi rendellenességek, az autizmus és a pajzsmirigy betegségek kockázatát.

Miért kívánjuk annyira?

A gabonaféléket azért kívánjuk annyira, mert a liszt amiből készül nemcsak az őrölt gabonát tartalmazza. A sima lisztként vásárolt lisztben is van számos adalékanyag. Ezek is „gondoskodnak” arról, hogy kívánjuk a kenyeret, pékárut, tésztákat és a sütiket.

A lisztekbe, lisztkeverékekbe a feldolgozás során tartósítószert, rovarirtó szert, sokféle vegyi anyagot tesznek. A szín-, és ízfokozók vagyis az állományjavítók képezik a kenyér, péksütemény, sör, pudingféleségek, különböző kekszek, rágógumik, gumicukorkák és egyéb élelmiszerek, nasik alapanyagát.

Egy másik érdekes tény a gabonákkal kapcsolatban, hogy mivel bizonyos mértékű ópiát tartalma van, ezért komoly függőséget okoz.

(Hoppá! Hát ezért olyan nehéz elhagyni?)

Honnan lehet tudni, hogy van-e valamilyen problémád a glutén tartalmú ételekkel?

A válasz nagyon egyszerű. Próbáld meg pár hétig a gluténmentes táplálkozást. És nagy valószínűséggel enyhülnek a tüneteid. Ha már a fentiekben említett betegségek valamelyikét diagnosztizálták nálad, akkor mindenképpen vedd fontolóra a gabona félék kiiktatását az étrendedből.

Úgy gondolom, hogy ha keveset eszünk azokból az ételekből amelyek glutént és társaikat tartalmazzák, akkor nem lehet nagy probléma. Igen, ebben a kérdésben is a talán a mértékletesség a mérvadó.

Aki még nem tudja, hogy valóban a glutén okozza a kellemetlen tüneteit, annak feltétlenül ajánlom a glutén – és tejérzékenységi tesztet.

Ezen a vizsgálaton nemcsak azt tudhatja meg, hogy mennyire káros a glutén, hanem más allergiáról, intoleranciáról is kaphat tájékoztatást. Főleg a glutén okoz un. áteresztő bél szindrómát. Ennek meglétéről vagy fokáról is jelzést kaphatsz.

A glutén a 22-es csapdája

A glutén növeli az éhségérzetet, ezért van nemcsak azokban a termékekben, amibe való (kenyér,süti, tészta). Ezért fogyasztunk többet a gluténos termékekből. Hisz ha jól meggondoljuk, ez is egy addikció, azaz függőség.

A glutén megzavarja a leptin termelődését is. (A leptin mennyisége mondja meg az agynak, hogy a gyomor tele van és ideje zsírt lebontani. Nem összetévesztendő a lectinnel) A leptin normalizálja a gerincvelő fájdalomérzetét is. Ezért van összefüggés a nyaki és egyéb gerincszakaszi fájdalom és a liszt vagyis a glutén fogyasztás között. A gluténérzékenység olyan gyulladást okoz, ami károsítja a test szöveteiben létrejövő autoimmun választ, amelynek eredményeképp az immunrendszer végül a szervezet szinte saját sejtjeit támadja meg. Ezért lehet a gluténérzékenység némely autoimmun betegség oka.

Mi a megoldás?

Csak el kell hagynunk étrendünkből a glutént! (Úgy érzem, hogy most küldtök el valami nem szép helyre)

Tudom, hogy ez nagyon nehéz. Azoknak azonban mindenképpen megér egy próbát, akik régóta küzdenek a fentebb felsorolt betegségekkel, vagy úgy vélik, hogy éppen kialakulóban vannak. Nehéz tartani, mert az egész étkezési kultúránk erre épül. Még a főzelékekhez is kenyeret eszünk. Sajnos a péksütemények, kenyerek sütik nagyon finomak. A cukortartalom és az ízfokozók megteszik hatásukat. Lépten-nyomon pékségekbe botlunk és még olcsóak is. Nehéz ellenállni a kísértésnek. Nincs is a kenyér helyett igazi alternatíva, de azért pótolható.

Annak, aki nagyon rossz egészségi állapotban van, mindenképpen érdemes komolyan venni a gluténmentes táplálkozást.

Tapasztalatból tudom hogy megéri, mert egyértelműen jobban érezzük magunkat és régi, kellemetlen betegségektől szabadulhatunk meg.

Következő alkalommal receptekkel is szeretnék kedveskedni.

Leave a Reply

Paste your AdWords Remarketing code here

A honlap sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához. További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Bezárás